Dieta bogata w warzywa i owoce źródłem energii życiowej

Dieta bogata w warzywa i owoce źródłem energii życiowej

Prasóweczki

Stosowanie owoców i warzyw w zbilansowanej zdrowej diecie korzystnie wpływa na organizm. Warzywa i owoce dostarczają nam wielu składników odżywczych i mają ogromne znaczenie w walce z chorobami. Pomagają również utrzymać właściwą wagę i walczyć z otyłością.

Warzywa i owoce to nie tylko witaminy

Warzywa i owoce są źródłem wielu składników odżywczych takich jak: błonnik pokarmowy, kwas foliowy, potas, witamina C, prowitamina A i inne. Błonnik obniża poziom cholesterolu we krwi, wspomaga pracę jelit i zmniejsza ryzyko chorób serca. Kwas foliowy jest potrzebny do produkcji czerwonych komórek krwi, a potas pomaga w utrzymaniu prawidłowego ciśnienia krwi. Witamina C wpływa na zdrowie dziąseł i zębów, odpowiednie wchłanianie żelaza i uszczelnia naczynia krwionośne. Witamina A z kolei chroni nas przed infekcjami, odpowiada za zdrowie skóry i oczu.

Włączanie owoców i warzyw do naszej diety kształtuje zdrowe nawyki żywieniowe. Należy jeść przynajmniej 600–700 g dziennie i dodawać je do każdego posiłku. Zdrowe odżywianie wymaga, by spożywać je w postaci surowej, najlepiej z niewielkim dodatkiem oleju roślinnego, który ułatwia przyswajanie witamin. Można je także gotować na parze, zblanszować lub lekko poddusić.

Warto wspomnieć, że wszystkie owoce i warzywa są źródłem flawonoidów – bioaktywnych związków organicznych.Flawonoidy to naturalne przeciwutleniacze, które chronią rośliny przed grzybami i owadami oraz szkodliwym działaniem promieniowania ultrafioletowego. Dieta bogata w warzywa i owoce sprzyja dostarczaniu tych ważnych składników do organizmu. Flawonoidy mogą hamować namnażanie się komórek nowotworowych. Zaburzając przekazywanie sygnałów między komórkami, nie dopuszczają do ich wzrostu i podziału. Mają również właściwości przeciwalergiczne. Flawonoidy działają także przeciwzapalnie Jeśli chcesz poznać inne właściwości i działanie tych związków , możesz skorzystać z serwisu internetowego 4ease.pl.

Korzyści płynące ze spożywania warzyw i owoców

Stosowanie diety bogatej w warzywa i owoce przynosi szereg wymiernych korzyści:

  • zmniejsza ryzyko wystąpienia udaru, nadciśnienia, choroby wieńcowej i innych chorób sercowo-naczyniowych, obniżając poziom cholesterolu;
  • chroni przed nowotworami, gdyż zawarte w owocach i warzywach przeciwutleniacze wzmacniają system immunologiczny;
  • wpływa na polepszenie wzroku, opóźnia procesy starzenia;
  • zapobiega tworzeniu się kamieni nerkowych;
  • pomaga w zmniejszeniu ubytku kości;
  • przyczynia się do zmniejszenia ryzyka powstawania nadwagi i otyłości;
  • zmniejsza ryzyko wystąpienia cukrzycy typu II, ponieważ owoce i warzywa są niskokaloryczne i bogate w błonnik;

Zrównoważona dieta bogata w warzywa i owoce to podstawa zdrowego rozwoju dzieci i młodzieży oraz ich rozwoju w dorosłym życiu. Ma ona wpływ na tworzenie zdrowych wzorców odżywiania, które pomogą uchronić się przed otyłością przez całe życie. Również w diecie seniorów warzywa i owoce powinny stanowić przynajmniej połowę spożywanych posiłków. Można je spożywać zarówno w formie samodzielnego dania, jak i przystawki czy przekąski. Jedzenie owoców i warzyw oraz ich przetworów przez osoby starsze pozwoli im uniknąć niedoboru witamin i innych substancji odżywczych. Wpłynie to pozytywnie na sprawność umysłową, poprawi pamięć i procesy poznawcze. Warto więc w każdym wieku stosować dietę owocowo-warzywną, by cieszyć się dobrym zdrowiem i witalnością.

0 0 votes
Daj ocenę
Subscribe
Powiadom o
guest
0 komentarzy
Inline Feedbacks
View all comments